Onafhankelijk behartiger van werknemersbelangen

Medewerkers kiezen steeds meer voor zingeving en vrije tijd. KPN speelt daarop in.

10 september 2024

In mei van dit jaar presenteerde verzekeraar Achmea de uitkomsten van een onderzoek naar de behoeften en motieven van ruim duizend werkende Nederlanders (18 tot 67 jaar) op de arbeidsmarkt. Belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat ruim zes op de tien werkende geïnterviewden 40 uur werken per week te veel vindt. Dit geldt voor maar liefst 80 procent van de vrouwelijke werknemers en bijna de helft van hun mannelijke collega’s. Daarnaast geeft ruim een derde van de geïnterviewden aan bang te zijn bij hun bestaande werkgever een burn-out te krijgen, een angst die vooral jongeren (40 procent) bezighoudt. In de leeftijdsgroep 18 tot 35 jaar blijkt  daardoor sprake van een grote behoefte aan hulp van de werkgever om het mentale en fysieke welzijn te vergroten en te zorgen voor een gezonde balans tussen werk en privé.

De grote schaarste aan arbeidskrachten en de toetreding van een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt blijkt veel impact te hebben op hoe medewerkers tegenwoordig naar hun baan kijken. Dat ruim de helft van de Nederlanders aangeeft de traditionele 40-urige werkweek niet meer van deze tijd te vinden lijkt volgens Achmea vooral te worden ingegeven doordat medewerkers een goede balans tussen werk en privé steeds belangrijker vinden. Zo benadrukken maar liefst negen op de tien geïnterviewden dat zij die balans belangrijker vinden dan een veelbelovende carrière. Ook is ruim 44 procent van de medewerkers (liever) niet bereid om overuren te maken.

Achmea: ‘Het onderzoek laat zien dat de arbeidsmarkt en ook de motieven en behoeften van werknemers enorm aan het veranderen zijn. Een overgrote meerderheid van de werknemers zegt te werken om te leven en niet andersom. Hoewel salaris nog altijd het belangrijkste wordt gevonden door medewerkers, staan ook de werk-privé balans, werkcultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en zingeving - met name bij jongeren - hoog op het prioriteitenlijstje bij het kiezen van een nieuwe werkgever. Dit noopt werkgevers om anders te gaan kijken naar de arbeidsmarkt om jong talent aan te trekken en écht te luisteren naar de behoeften van medewerkers. De nieuwe generatie medewerkers wil impact maken, niet alleen in hun eigen leven, maar ook voor een betere wereld.’

Medewerkers willen betekenisvol werk doen, maar kijken toch eerst naar salaris

Ruim twee op de drie medewerkers zouden het liefst werken bij een organisatie waar zij betekenisvol werk kunnen doen en een positief verschil kunnen maken voor de maatschappij. Zestig procent geeft zelfs aan nooit te willen werken voor een bedrijf dat een negatieve maatschappelijke impact maakt. Het is echter de vraag of deze medewerkers uiteindelijk bereid zijn om hiervoor een persoonlijk en/of financieel offer te brengen. Zo geeft 53 procent van de geïnterviewden aan zingeving in het werk belangrijker te vinden dan het salaris, maar opvallend genoeg kiezen veruit de meeste werknemers bij het kiezen van hun werkgever toch voor salaris als belangrijkste criterium (77 procent).

Behoefte aan hulp van werkgever

Maar liefst zeven op de tien werkende Nederlanders hebben behoefte aan (meer) hulp van hun werkgever, zoals bij het creëren van een gezonde werk-privébalans (42 procent). Ruim een derde geeft daarnaast aan dat hun werkgever de voorwaarden dient te scheppen voor het versterken van zowel hun mentale welzijn (36 procent) als hun fysieke welzijn (35 procent). Ook hier geldt dat vooral jongeren de lat hoger leggen, vooral als het gaat om het vergroten van hun mentale en fysieke welzijn (43 procent) en hun loopbaanontwikkeling (40 procent).

Achmea: ‘Werkgevers hebben verschillende mogelijkheden om te zorgen dat medewerkers letterlijk en figuurlijk goed in hun vel zitten, bijvoorbeeld door het bieden van flexibele werktijden, maar ook door actief bij te dragen aan een fijne werksfeer en goede ontwikkelmogelijkheden. Als werkgever is het belangrijk om doorlopend goed te kijken naar deze mogelijkheden en in gesprek te blijven met medewerkers over hun behoeften. Zo wordt ervoor gezorgd dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen, zowel op werk- als privégebied.’

Wat doet KPN?

De geschiedenis leert dat werkgevers vaker moeten wennen aan een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. En Nederlanders hechten sowieso aan vrije tijd. Nederland is kampioen als het om deeltijdwerkers gaat. Dat betekent niet dat we als Nederlanders niet hard werken, maar wel dat we veel waarde hechten aan andere zaken buiten het werk om. Of je het nu leuk vindt of niet, de eigentijdse werkgever die succesvol wil blijven zal er rekening mee moeten houden dat niet alleen het werk snel verandert, maar zeker ook de visie van medewerkers daarop.

KPN speelt daar actief op in en neemt de woorden: ‘Vertrouwen, Lef en Groei’ als vertrekpunt voor het vormgeven van de relatie tussen KPN en de medewerkers. KPN verwacht dat haar medewerkers lef tonen in hun werk, schenkt hen vertrouwen en biedt medewerkers alle ruimte voor persoonlijke groei. KPN stelt in het voorwoord van de nieuwste cao onder andere: ‘Minder werkdruk, meer werkplezier. We maken werk van je welzijn. Mentaal en fysiek. Maar ook sociaal en financieel. We vinden het belangrijk dat jij je goed voelt. Van je thuissituatie tot de sfeer bij ons op het werk. Daar helpen we je graag bij. Want als jij je lekker voelt, zit je ook lekkerder in je werk. Je bent energiek, veerkrachtig en haalt plezier uit je werk. En vanuit daar kan je groeien.

Veel KPN’ers zijn lid van een vakbond, waaronder Qlix. De vakbonden onderhandelen namens de medewerkers met KPN, daarom kan de cao KPN tot stand komen. KPN kent maar liefst vijf generaties medewerkers. In de nieuwste cao KPN staan veel nieuwe, eigentijdse afspraken, die de medewerkers – ongeacht de generatie waartoe zij behoren - in staat stellen om zelf keuzes te maken. Zo biedt de nieuwe cao KPN de medewerkers (meer) keuzevrijheid bij belangrijke actuele onderwerpen zoals aflossen studieschuld, pensioen, vrije tijd, vitaliteit en duurzaamheid. Allemaal keuzes op basis waarvan medewerkers letterlijk en figuurlijk beter in hun vel kunnen komen te zitten. Veel van die keuzes kunnen pas in 2025 gemaakt worden, maar toch lijken de gemaakte afspraken een verstandig beleid, getuige de uitkomsten van het onderzoek van Achmea. Qlix volgt de ontwikkelingen en houdt jullie daarover op de hoogte!

Cancel