Als KPN-ers hebben wij er lang naar uitgekeken: de ‘Capital Markets Day’, die maanden geleden al door nieuwe KPN-topman Maximo Ibarra werd aangekondigd. Qlix zet de vijf belangrijkste punten van deze dag voor je op een rij en trekt vervolgens zelf haar eerste conclusie.
- De belangrijkste boodschap
‘KPN gaat door op de ingeslagen weg. Maar wel met versnelling.‘ Ibarra vindt dat KPN de laatste jaren al goede vooruitgang heeft geboekt met de bedrijfsveranderingen, maar tegelijkertijd stelt hij dat het veranderende telecomlandschap vereist dat KPN flexibeler wordt en dat innovaties voor klanten sneller moeten worden doorgevoerd.
Alvorens op de belangrijkste onderwerpen van vandaag in te gaan, leggen we eerst het begrip ‘Capital Markets Day (CMD)’ uit. Wat is dat eigenlijk? De Capital Markets Day is een bijeenkomst van een onderneming met beleggers (geldverstrekkers). Hierbij kunnen de deelnemers kritische vragen stellen over het beleid en een discussie voeren met de directie en de raad van commissarissen van de desbetreffende onderneming.
Het doel van KPN met deze CMD is ongetwijfeld het versterken van het vertrouwen van de aandeelhouders en mogelijke potentiele nieuwe investeerders in KPN. Daarin is KPN in ieder geval geslaagd. KPN eindigde vandaag in de AEX op 2,55 euro, tegenover 2,40 euro bij de opening van de beurs, afgelopen maandag en analisten geven een ‘hold’ aanbeveling voor het aandeel KPN. De eerste ‘quick win’ van deze dag voor KPN is dus binnen.
- Investeren, investeren, investeren
Onder andere kostenbesparingen moeten investeringen in het datanetwerk mogelijk maken. KPN kondigde vandaag aan de investeringen op te voeren naar 1,1 miljard euro, waaronder het laten groeien van het aantal glasvezelaansluitingen in Nederland. KPN is momenteel goed voor 2,3 miljoen glasvezelaansluitingen van Nederlandse huishoudens op een totaal van 7,9 miljoen huishoudens. Eind 2021 wil KPN zeker 1 miljoen glasvezelaansluitingen extra gerealiseerd hebben.
Ook is KPN bezig met de aanleg van een 5G-netwerk voor supersnel draadloos internet en ‘5G-field labs’ voor toepassingen op de openbare weg en de landbouw. KPN staat aan de beginfase van de overgang naar 5G-netwerken, die hogere snelheden internet, maar vooral ook nieuwe toepassingen, zoals in verbonden auto's mogelijk moeten maken.
De 1,1 miljard aan investeringen houdt nog geen rekening met de kosten van de veiling van de 5G-frequenties die de overheid zal gaan organiseren.
- Inzetten op groei van winstgevende activiteiten en kostenbesparing
KPN zet de komende drie jaar vooral in op groei van winstgevende activiteiten en een stabilisering van de totale omzet. KPN gaat daarnaast 350 miljoen euro bezuinigen om zo de transitie naar een eigentijds telecombedrijf (hét telecombedrijf van Nederland) te versnellen. Het is de bedoeling dat de kostenbesparing mede wordt gerealiseerd op de ‘factor arbeid’.
- Gevolgen werkgelegenheid
De pers roept vandaag: ‘KPN gaat opnieuw banen schrappen’. Het is nog niet duidelijk hoeveel arbeidsplaatsen er verdwijnen omdat de reductie in arbeidskosten niet direct uit te drukken is in een concreet aantal banen, omdat het ook inhuur van extern personeel betreft. Wat dat betreft zullen wij de ontwikkelingen en de verdere uitwerking van de plannen moeten afwachten.
- De resultaten van KPN…
… Blijven helaas al langer achter. KPN heeft te maken met teruglopende omzet, vooral omdat klanten minder bellen en meer de nadruk op data leggen. De resultaten staan daardoor al jaren onder druk, met name op de zakelijke markt. Ibarra verwacht de efficiëntie en daarmee ook de resultaten bij KPN te verbeteren door digitalisering en vereenvoudiging van werkprocessen.
Visie Qlix: ‘Veranderingen leid je letterlijk in goede banen met een goede cao en een goed sociaal plan!
KPN heeft Qlix niet verrast met de boodschappen die KPN vandaag aan haar aandeelhouders en potentiele investeerders heeft verstrekt. Qlix stelt vast dat de strategie van KPN op hoofdlijnen intact blijft, maar dat de focus meer dan ooit komt te liggen op investeren in het netwerk, op het optimaliseren van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de KPN dienstverlening en zeker ook het ontwikkelen van de zelfwerkzaamheid van de klant. Op zich kun je daar niet tegen zijn.
Het minder goede nieuws is dat KPN ook wil en zal gaan besparen op de ‘factor arbeid’ (de eigen medewerkers, maar vooral ook ander personeel) door het ontwikkelen van eenvoudige werkprocessen, waarbij de klant vooral zelf aan de (muis-)knoppen gaat draaien om de dienstverlening via digitale platforms te ontvangen zoals dat gewenst wordt.
Ook die boodschap is echter niet nieuw voor Qlix. KPN is al jaren in verandering, net zoals de hele maatschappij verandert. De ‘factor arbeid’ binnen KPN, jij en je collega’s dus, laten al jaren zien dat zij prima in staat zijn om mee te veranderen met KPN. Sterker nog, dankzij de enorme inzet van de KPN-er is KPN op dit moment nog steeds de leider op de Nederlandse Telecommarkt en dat moet wat Qlix betreft ook vooral zo blijven.
Een belangrijkst stimulans daarvoor is een goede cao én een goed sociaal plan. Het nieuwe sociaal plan wordt wat Qlix betreft voor ten minste drie jaar afgesproken. Die looptijd komt precies overeen met de duur van het vandaag afgekondigde strategisch plan van KPN.
De onderhandelingen over de cao en het sociaal plan zijn op dit moment in volle gang. Over de inhoudelijke voortgang is nog weinig te melden, daarvoor is het nog te vroeg. Maar neemt u van ons aan dat Qlix hard inzet om het door jullie gewenste resultaat te bereiken. Immers, een goede cao en goed sociaal plan zijn essentieel om de veranderingen binnen KPN letterlijk in goede banen te leiden. Júllie banen!
Qlix houdt jullie op de hoogte!